(Bratislava 22.1.2019) – Prieskum v najväčších obchodných reťazcoch sa uskutočnil 12. až 18. novembra 2018. Údaje o zastúpení agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR zisťovali podľa jednotnej metodiky SPPK na na pultoch 54 predajní, ktoré patria obchodným reťazcom pôsobiacim na území Slovenskej republiky – TESCO, LIDL, COOP JEDNOTA, KAUFLAND, TERNO, BILLA, CBA, METRO.
SPPK v prieskume sledovala najdôležitejšie potravinárske komodity, vrátane hydinového mäsa, hydinových výrobkov a konzumných vajec.
Výsledky monitoringu už niekoľko rokov jasne ukazujú, že zastúpenie agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR na pultoch obchodov je okolo 40 %, pričom výnimkou nebol ani rok 2018, keď sa dostalo na úroveň 40,18%.
Ako dopadli výrobky z portfólia slovenských hydinárov?
Zo sledovaných potravinárskych komodít mali vlani najväčšie zastúpenie v obchodoch vajcia pochádzajúce zo slovenských chovov – 74%. Nasledoval med od slovenských včelárov – 69% a mlieko zo slovenských mliekarní – 68%. Celkovo tieto tri komodity majú dlhodobo najväčšie zastúpenie na pultoch obchodných reťazcoch v Slovenskej republike.
Pokiaľ ide o slepačie vajcia, tak v roku 2015 to bolo 67%, v 2016 72% a v roku 2017 66%.
Prieskum opäť potvrdilo nelichotivý podiel balenej hydiny a hydinových výrobkov od slovenských producentov na pultoch predajní.
V roku 2018 mala balená hydina zastúpenie na úrovni 47%, hydinové výrobky dosiahli 43%.
Pre porovnanie vývoj odkedy SPPK robí tieto prieskumy:
2015 – 38% balená hydina, 37% hydinové výrobky
2016 – 44% balená hydina, 36% hydinové výrobky
2017 – 46% balená hydina, 33% hydinové výrobky.
Tento podiel zastúpenia domácej hydiny v rôznych tovaroch stále výrazne zaostáva za priemerom krajín EÚ, vrátane našich susedov, kde sa pohybuje na úrovni 60, 70 a viac percent.
Zarážajúci je aj z roka na rok rastúci import hydinového mäsa a jedlých drobov z hydiny (čerstvé, chladené alebo mrazené).. V roku 2018 ich obchodníci doviezli na Slovensko za 129,5 mil. eur!
Len pre zaujímavosť. Zo živočíšnych výrobkov zaznamenávame výrazne pozitívnu bilanciu zahraničného obchodu len pri vtáčích vajciach (v škrupinách, čerstvé, konzervované alebo varené), pri ktorých je vývoz približne päťnásobne vyšší ako dovoz.
Výsledky podľa obchodných reťazcov
Aj prieskum v roku 2018 potvrdil dlhodobý trend v prístupe obchodných reťazcov k slovenským potravinám. Dlhoročné prvenstvo totiž opäť obhájila i v roku 2018 spoločnosť COOP Jednota, ktorá do prevádzok umiestňuje najviac slovenských potravín. Počas minuloročného prieskumu ich na pultoch ponúkala 61%.
Naopak, dlhodobo najmenej slovenských potravín môžu zákazníci nájsť v spoločnosti Lidl. Vlani ich na pultoch ponúkala v objeme 16%.
Ako je to v krajoch?
Slovenské potraviny môžeme nájsť v rôznom objeme nielen v obchodných reťazcoch, ale aj v samotných slovenských regiónoch. Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora sa v prieskume venovala aj porovnaniu dostupnosti domácich potravín v jednotlivých krajoch. Najviac – 46% sa nachádza na území Nitrianskeho kraja. Najmenej slovenských potravín môžu v obchodoch nájsť zákazníci v Košickom kraji – a to len 32%.
Riešenia podľa SPPK.
- Komunikácia s obchodnými reťazcami, predkladanie spoločných návrhov na zvýšenie podielu slovenských potravín v obchodoch
- Podpora potravinárskeho priemyslu, moderné technológie, výhodnejšie úvery
- Výchova spotrebiteľa